Recensie – Festivalinfo

De mensen van FESTIVALINFO trakteerden ons op een mooie recensie. Of iedereen ons even live komt bekijken of de beweringen in onze bio waar zijn. Doen!

Check de originele recensie op Festivalinfo

————————-

de b-kant, nee dit is zeker niet verkeerd geschreven, is een bandje van Nederlandse bodem die een nieuwe impuls geeft aan alternatieve Nederlandstalige muziek. Het is spannend, innovatief en psychedelisch en dat maakt het debuutalbum, met dezelfde naam als de band, een sterk begin.

De band omschrijft zich als een uniek geluid. “Tuurlijk, je hoort er best wel eens wat in terug van bijvoorbeeld Doe Maar, Krang, Spinvis of De Dijk, maar zo makkelijk laat de band zich niet vangen.” Dit is een hele goede omschrijving om de formatie te omschrijven. Het is uniek maar heeft toch invloeden overgenomen en die zijn te horen. Het muzikale brein achter deze plaat is Bas Bonthuis die dit ook allemaal heeft opgenomen in zijn huiskamer. Hij stort zijn gedachten volledig in het album en is hierin kritisch over zichzelf maar ook over de maatschappij.

Een grote invloed op dit album is de psychedelische tak van muziek. Dit laten ze al gelijk merken in openingsnummer ‘Ik Kom Eraan’. Het begint met een synthesizer wat niet zou misstaan op een experimenteel technonummer, om daarna de technische geluiden wat te verzwakken. Dit is door het hele album te horen. Het beginnen met psychedelische geluiden om daarna af te wisselen met akoestische instrumenten. Dit is ook op ‘Zee’ het geval. Doordat hier de nadruk ligt op het mystieke, bevat het een grote meerstemmigheid om een dynamisch geluid te laten horen.

De b-kant heeft ook een single uitgebracht en dat is ‘Veilig’. Het nummer klinkt ook als het enige nummer wat als single zou kunnen fungeren. Het is een stuk minder psychedelisch en er zitten wat meer rockinvloeden in. De beat is aanstekelijk en blijft hangen.

Het album is een welkome ontdekking in een zoektocht naar nieuwe interessante muziek. Zeker op Nederlandstalig gebied is het een goede afwisseling. Volgens de muzikanten zelf wordt beweerd dat hun live spel de studioversie overstijgt en dat ”het podium de ruimte geeft die de huiskamer niet toelaat”. Dit is een bewering waarvan we graag zouden willen beoordelen of dat ook echt zo is.